Thursday, November 04, 2010

hutang ku kpd PTPTN hampir mencecah RM30 ribu. Kpd siapa aku patut berterima kasih???

Terlebih dahulu aku ingin memanjatkn kesyukuran kehadrat Allah S.W.T krn dgn izinnya aku tlh berjaya menamatkan pelajaran di dlm bidang DiplOma Pengurusan Perkhidmatan Makanan dan Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Pengurusan Perkhidmatan Makanan di UiTM.

Yup! sapa sangka bdk yg malas ke sekOlah semasa berada di darjah 2 dan 3 berjaya akhirnya. Semasa berada di darjah tersebut. Periksa tOksah citer r dpt nmbr cOrOt je. Tak dpt nmbr 4 atau 3 dr belakang bkn aku lah namanya tu. Tp itu dulu. Dulu x sama mcm skrg. Aku dh berjaya menggenggam segulung diplOma dan ijazah buat menebus dOsa silam. Tmbh manis apabila aku diiktiraf sbg “Best Student” buat 2x berturut-turut. 1x semasa diplOma dan 1x semasa Ijazah. Org lain dpt apa?

Tp bkn ini yang aku nk berkOngsi cerita dgn kOrg sume. Bab jatuh bangun aku sbg seOrg manusia akn aku citer dlm episod lain. Episod kali ni aku nk citer pasal: Hutang ku kpd PTPTN hampir mencecah RM30 ribu. Kpd siapa aku patut berterima kasih???

… Namun begitu aku juga mambawa satu legasi hutang yang menggunung untuk di bayar blk. Hampir RM 30 ribu bkn lah satu angka yg kecil beb! Kata Org “pandai pinjam pandai lah pulangkn”. Jadi itulah yg sdg aku berperang skrg. Bkn berperang mengangkat senjata. Tp berperang dgn hutang ciptaan kerajaan. Ratusan ribu graduan spt aku sdg berperang bersama-sama ku. Perang yg entah bila akn tamatnya… mungkin sesetengah antara kami yg meminjam utk melanjutkn pelajaran di peringkat pengajian tinggi sehingga pencen pOn x hbs byr lg. Bg yg bernasib baik dtg dr gOlOngan berada atau mendapat pekerjaan yang setimpal dgn gaji lain ceritanya. Bagi yg masih x dapat peluang pekerjaan lg, aku pOn x tau nk citer mcm mana. Namun kpd siapa aku patut berterima kasih???

Datang dr latar belakang keluarga yg bOleh dianggap hidup sederhana bukan lah sesuatu yg bOleh dibanggakan. Bygkn pula mereka yang dtg dr keluarga yg miskin. Yg dtg dr keluarga berada tp gatai nk meminjam lain citer. Mendapat berita permOhOnan ke IPTA berjaya siapa x suke? Tp dr mana nk dikumpulkn sumber kewangan buat menampung kOs pengajian? Jln termudah PTPTN lah jwpnya. Apa lg pilihan yg ada??? Namun kpd siapa aku patut berterima kasih???

Mak bapak cOmpem x mampu nk membantu. Nk salahkn mereka ker krn x mampu membiayai aku? Yg nk smbg belajar aku bkn mereka. Mereka nk je tgk anak2 mereka berjaya. Tp duit xda. Herm… maka terpaksa lah aku mengikat perjanjian dgn PTPTN Or sOme say PTPTipu sbg jalan mudah dan pintas utk mendapatkn wang (M’sia) atau uang (IndOn). KalO x tOksah bermimpi di siang hari nk p smbg belajar kalO xda duit.

Setelah 2 thn lbh aku menamatkan pengajian dan sdh mendapat pekerjaan yg di idamkan. Pekerjaan je la yg di idamkn. Gaji x setimpal langsung dgn kelayakan yg aku ada. Aku msh mencari kekuatan utk membayar semula sgla hutang-piutang tersebut. Dgn membayar RM100 sebln kpd PTPTN blm ditOlak kOs perkhidmatan. Brpe sbnrnya yg aku byr dan brpe lama lg tempOh yg aku ada sblm aku hbs berhutang? Ye mgkn aku slh sOrg diantara ratusan ribu lepasan graduan yg sampai pencen pOn x hbs byr. Tu blm dikira kalO nk amik kete + umh + kawin = nk mkn ape? Nasib baik aku xda 3 benda tersebut. Xda pOn dh cukup pening. KalO ada slh 1 pening giler. KalO ada kesemuanya pening giler babi. Org lain peduli apa?

Namun strategi harus disusun… pekerjaan baru msti dicari... kete + umh + kawin msti dimiliki. 4 thn lg atau kurang msti ada ketiga-tiga nie. Xkn nk gigit jari? Byr kpd PTPTN msti digandakan lagi. InsyaAllah semuanya bakal menjadi realiti. X kn nk berpeluk tubuh? Bersetubuh lg la di haramkan.

Kekdg aku terpikir gak… melihat saudara-mara dan rakan taulan yg belajar x seberapa tp ada yg dh berkawin dan dh memiliki itu ini. Aku ni yg berpelajaran tinggi tp x kawin2 lg. Ye la hutang pOn tinggi. Mereka yg berpelajaran rendah hutang pOn rendah. cOmpem2 x pening nk byr PTPTN. Duit gaji dOrg dh bOleh salurkn ke lain. Duit gaji aku salurkn ke PTPTN.

Aku percaya di luar sana maha ramai lg yg menghadapi mslh yg sama atau lbh teruk lg. Tp apa bOleh buat? kita tlh menjadi generasi cerdik pandai yg berhutang. Generasi ini akn berterusan, yg akn menyebabkn kita tidak akn kesunyian krn mempunyai generasi lapisan.

Sekali lagi aku memanjatkan kesyukuran kpd Allah S.W.T krn aku masih lg mampu membyr balik kpd PTPTN scra kecil2an dan msh cukup mkn tika ada yg msh x dpt pekerjaan.

… Jesteru kpd siapa patut aku & engkau berterima kasih???
A) Diri sdri
B) Mak bapak
C) Kerajaan (PTPTN)


arinTaker
13 Julai 2009

1 comment:

  1. tukar kerajaan.. Undi PR.. semua hutang PTPTN akan terbatal. ha ha

    ReplyDelete