Friday, November 26, 2010

anak - nyanyian Freddy Aguilar sekitar 80an

Semasa engkau dilahirkan
Kau pun sudah satu impian
Impian nyata kurnia Illahi

Engkau anak istimewa
Kebahagian ibu ayah
Bila menangis dan juga tertawa

Hai anak kau tak mengerti
Betapa mulia pengorbanan mereka
Memberikan kasih-sayang
Agar dapat menikmati dunia

Masa silih berganti
Kau membesar tak dikenali
Cepat sungguh kau pandai bicara

Apa yang telah terjadi
Pada mereka kau derhaka
Mengapa begitu apakah salahnya

Hai anak kau tak mengerti
Betapa mulia pengorbanan mereka
Memberikan kasih-sayang
Agar dapat menikmati dunia

Kini kau telah tersesat
Hilang diri dan pedoman
Tak seorang pun mengambil peduli

Dan kini engkau menangis
Ibu ayah menghampiri
Walau engkau telah terpesong jauh

Hai anak kau tak mengerti
Betapa mulia pengorbanan mereka
Memberikan kasih-sayang
Agar dapat menikmati dunia

Hai anak kau tak mengerti
Betapa mulia pengorbanan mereka
Memberikan kasih-sayang
Agar dapat menikmati dunia

arinTaker
20 April 2010
5.03 pm

adakah masa yang mementingkan diri? atau aku yang tidak menginsafi?

hujan pun mengerti
bila masa sepatutnya berhenti
membawa pergi bah yang melanda bumi

aku pula masih begini
sendiri tidak pasti
sedang hari semakin pergi
adakah aku masih tidak memaafi?

masa datang masa jua pergi
samada aku mahu ataupun benci
tidak pernah masa itu hiraukan

aku lupa untuk melupakan
walau aku sudah memaafkan
aku jarakkan kenangan dari perbuatan
agar aku tidak lagi dilukakan

adakah masa yang mementingkan diri?
atau aku yang tidak menginsafi?

adakah aku lupa untuk menghilangkan
luka dan guris di hatiku?
mungkin jua aku yang tidak mampu
untuk meletak ke tepi semua itu?

aku bagai tak memahami
adakah ini dendam yang berlurah dihati?

walau masa datang untuk mengingatkan
bahawa aku harus segera melupakan
sering aku tertinggal di belakang
ditakutkan masa silam yang kerap datang
dalam mimpi yang kesiangan

bukan aku tak mahu
cuma aku belum mampu

sudah aku maafkan
namun aku masih takutkan

aku tidak lagi berdendam
namun serik menjadi beban

arinTaker
27 Januari 2010
11.31 pm

mati itu adalah benar

Setelah menerima berita tentang kejadian itu, aku pun terus bergegas menziarahinya buat kali terakhir. Setelah sampai kerumahnya aku dapati dia terbujur kaku dengan wajah yang pucat dan sedia untuk dimandikan. Terdengar juga suara - suara tangisan pilu sayup - sayup juga kedengaran suara bacaan ayat ayat suci al - quran...

Dia yang dimandikan dengan air mutlak bercampur kapur barus, dibasuh dengan tangan, disela - sela celahan jari - jemari. Rambut digOsOk perlahan, badan dilumur dengan air sabun. Dibaringkan ke kanan dan kiri. Ditekan - tekan perut lalu dibersihkan dubur dan qubulnya. Sesudah dimandi wajib dan diambilkan air wudhuknya. Lalu dikeringkan air dengan kain batik lepas. Untuk dikafankan.

Dia dibaringkan lalu dikafankan dengan kain putih dan seluruh tubuhnya juga ditutupi dengan kapas. Matanya dicelakkan. Ketika itu terdengar di kiri dan kanan ahli keluarganya yang menangisi keadaannya. Bukankah dia itu sebelumnya dapat melihat, bergelak ketawa, bergurau senda, makan dan minum bersama - sama. Kini setelah matanya rapat, tangannya diqiam terbujur kaku!

Dia diletakkan di hadapan imam. Di bahagian kepalanya imam berdiri tegak, bersama - sama makmum untuk disOlatkan. Dan selesai sOlat, dOa pun dipanjatkan :

Ya Allah! Ampunilah dan rahmatilah dia. Afiatkanlah dia dan ampunkanlah dia. Muliakanlah tempat persinggahannya dan luaskanlah tempat masuknya. Basuhkanlah dia dengan air, salji dan embun. Sucikanlah dia daripada segala kesalahan sebagaimana disucikan pakaian putih daripada segala kekOtOran. Gantikanlah rumahnya dengan rumah yang lebih baik, ahli keluarganya dengan ahli keluarga yang lebih baik dan pasangannya dengan pasangan yang lebih baik. Masukkanlah dia ke dalam syurga dan peliharalah dia daripada fitnah kubur dan azab neraka.

Di akhir perjalanan prOses perpisahan dari alam dunia menuju ke alam baqa'. Wajahnya dibuka untuk tatapan terakhir. Sebelum dibawa pula ke perut bumi, alam persinggahan sementara menunggu hari pengadilan. Menitis lagi air mata, dengan teriak tangis kaum keluarga. Sudah berpisah dia dengan hartanya, anak isterinya dan segala kesenangan dunia.

Tubuhnya pun diangkat beramai - ramai, diletakkan di dalam 'kenderaan akhir'. Disambut pula Oleh penggali kuburan untuk di'simpan' di kediaman yang baharu. Dengan hati - hati jasadnya diturunkan ke liang lahad lalu diletakkan gumpalan tanah agar badannya mengiring dan wajah menghadap kiblat. Papan demi papan diletak bersusun di atasnya. Berderap bunyi tanah untuk menimbus tubuh yang kaku itu. Hinggalah sampai masanya batu nisan dipacakkan.

Kini dia keseOrangan, mungkin di dalam kegelapan atau bersama - sama cahaya. Mungkin dia tidur tenang atau diseksa. Sementara menunggu - nunggu hari dihisab pula.

Kemudian dibacakan pula talkin:

Mahasuci Tuhan yang Engkau bersifat dengan Baqa' dan Qidam, Tuhan yang berkuasa mematikan sekalian yang bernyawa, Mahasuci Tuhan yang menjadikan mati dan hidup untuk menguji siapa yang baik dan siapa yang kecewa.

Mahasuci Tuhan yang menjadikan lubang kubur sebesar - besar pengajaran untuk menjadi iktibar kepada Orang yang lalai, dan sebesar - besar amaran kepada Orang yang masih hidup.

Ingatlah! Bahawa sekalian mahluk Allah akan jahanam dan binasa, melainkan zat Allah Taala. Dialah Tuhan yang Maha Besar kuasa menghukum, manakala kita sekalian akan kembali menghadap hadirat Allah Taala.

Wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin IBU SAYA, hendaklah kamu ingat akan janji - janji Allah yang mana kamu ada bawa bersama - sama dari dunia ini.

Sekarang kamu telah menuju masuk ke negeri akhirat. Kamu telah mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah dengan sebenar - benarnya melainkan Allah, dan bahawasanya Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah.

Ingatlah wahai SAYA Bin IBU SAYA. Selepas pemergian kami ini semua, akan datang kepada kamu 2 Orang malaikat yang serupa dengan kamu iaitu Mungkar dan Nakir, maka janganlah berasa gentar dan takut, janganlah kamu berdukacita dan risau serta janganlah kamu susah - hati dan terkejut.

Ketahuilah wahai SAYA Bin IBU SAYA, bahawasanya Mungkar dan Nakir itu hamba Allah Taala, sebagaimana kamu juga hamba Allah Taala. Apabila mereka menyuruh kamu duduk, mereka juga akan menyOal kamu. Mereka berkata:

Siapakah Tuhan kamu?
Siapakah Nabi kamu?
Apakah agama kamu?
Apakah kiblat kamu?
Siapakah saudara kamu?
Apakah pegangan iktikad kamu
?
Dan apakah kalimah yang kamu bawa bersama-sama kamu?

Di masa itu hendaklah kamu menjawab sOalan - sOalan mereka dengan cermat dan sehabis - habis terang, tepat dan betul. Janganlah berasa gementar, janganlah takut dan janganlah bergOpOh - gapah, biarlah tenang dan berhati - hati.

Hendaklah kamu jawab begini:

Allah Taala Tuhanku,
Muhammad nabiku,
Islam agamaku,
Kitab suci Al - Quran ikutanku,
Baitullah itu qiblatku,
Malahan sOlat lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, mengeluarkan zakat dan mengerjakan haji diwajibkan ke atas aku,
Semua Orang Islam dan Orang yang beriman adalah saudara aku,
Bahkan dari masa hidup hingga aku mati aku mengucap: "La ila ha illallah muhammaddur rasulullah".

Wahai SAYA Bin IBU SAYA tetapkanlah hatimu, inilah dia suatu dugaan yang paling besar. Ingatlah bahawa kamu sekarang sedang tinggal didalam alam Barzakh, sehingga sampai satu masa kelak, kamu akan dibangunkan semula untuk berkumpul di Padang Mahsyar.

Insaflah wahai SAYA Bin IBU SAYA, bahawasanya mati ini adalah benar, sOalan malaikat Mungkar dan Nakir di dalam kubur ini adalah benar, bangun dari kubur kemudian kita dihidupkan semula adalah benar, berkumpul dan berhimpun di Padang Mahsyar adalah benar, dihisab dan dikira segala amalan kamu adalah benar, minum di kOlam air nabi adalah benar, syurga dan neraka adalah benar. Bahawasanya hari kiamat tetap akan datang, begitu juga Tuhan yang maha berkuasa akan membangkitkan semula Orang - Orang yang di dalam kubur.

Di akhirnya kami ucapkan selamat berpisah dan selamat tinggal kamu disisi Allah Taala. SemOga Tuhan akan memberi sejahtera kepada kamu. Tuhan jua yang menetapkan hati kamu. Kami sekalian berdOa mudah - mudahan Allah Taala menjinakkan hati kamu yang liar, dan Allah menaruh belas kasihan kepada kamu yang berdagang seOrang diri di dalam kubur ini. Mudah - mudahan Tuhan akan memberi keampunan dan memaafkan kesalahan kamu serta menerima segala amal kebajikan kamu.

Ya Allah Ya Tuhan, kami merayu dan bermOhOn kepada Mu supaya tidak disiksa mayat ini dengan kemegahan penghulu kami Muhammad SAW.

Subhana rabbika rabbil izati amma ya sifun wassallamu alalmursalin walham dulillahi rabbil alamin.

Ya Allah, berikanlah kami didunia ini dengan segala kebaikan, dan di akhirat nanti dengan segala kebaikan, dan jauhkanlah kami dari azab api neraka. Amin Ya Allah...

arinTaker
27 Januari 2010
11.08 pm

tiada yang kekal melainkan Allah

video

Salam...
hayatilah bait2 nasyid nie.


arinTaker
27 Januari 2010
10.34 pm

return Of the arinTaker - part II

lama jemariku tidak menari disini
lama jua aku memendam seribu rasa
untuk disampaikan disini

bukan lelah jadi halanganku
bukan masa yang suntuk menahan aku

hati ini seperti hilang nawaitu
minda ini keliru antara kau dan aku
tidak tahu yang mana satu
untuk diikuti dituruti

sedari masa tidak akan berhenti
aku cuba menulis lagi
menyatakan apa rasaku
melOntarkan akal fikiranku
memainkan lagu hati
dengan melOdinya yang layu

aku
masih melayang tidak bertali
terawang tanpa aku pasti

bila ku jejak kebumi
terasa bahangnya api

tak pernah aku lepas
dari dOsa sendiri
yang masih sedang menyakiti diri
yang selalu cuba untuk kembali...

ampunkan aku
wahai KAU yang SATU
kuatkan aku
wahai KAU yang SATU
bantulah aku
wahai KAU yang SATU

arinTaker
14 Disember 2009
12.32 am

Saturday, November 20, 2010

a true stOry: single parent... very tOuching seyh (T_T)

A stOry wOrth sharing ... it will tOuch the heart Of every man and wOman with family...


4 years agO, an accident tOOk my belOved away and very Often I wOnder, hOw dOes my wife, whO is nOw in the heavenly realm, feel right nOw? She must be feeling extremely sad fOr leaving a husband whO is incapable tO taking care Of the hOuse and the kid. That is the exact feeling that I have, as I feel that I have failed tO prOvide fOr the physical and emOtiOnal needs Of my child, and failed tO be the dad and mum fOr my child.


There was One particular day, when I had an emergency at wOrk. Hence, I had tO leave hOme whilst my child was still sleeping. SO thinking that there was still rice leftOver, I hastily cOOked an egg and left after infOrming my sleepy child.


With the dOuble rOles, I am Often exhausted at wOrk as well as when I am hOme. SO after a lOng day, I came hOme, tOtally drained Of all energy. SO with just a brief hug and kiss fOr my child, I went straight intO the rOOm, skipping dinner. HOwever, when I jumped intO my bed with intentiOn Of just having a well-deserved sleep, all I heard and felt was brOken pOrcelain and warm liquid! I flipped Open my blanket, and there lies the sOurce Of the 'prOblem'... a brOken bOwl with instant nOOdles and a mess On the bed sheet and blanket!


BOy, I was mad! I was sO furiOus that I tOOk a clOthes hanger, charged straight at my child whO was happily playing with his tOy, and give him a gOOd spanking! He merely cried but nOt asking fOr mercy, except a shOrt explanation: "Dad, I was hungry and there wasn't anymOre leftOver rice. But yOu were nOt back yet, hence I wanted tO cOOk sOme instant nOOdles. But I remembered yOu reminding me nOt tO tOuch Or use the gas stOve withOut any adults arOund, hence I turned On the shOwer and used the hOt water frOm the bathrOOm tO cOOk the nOOdles. One is fOr yOu and the Other is fOr me. HOwever, I was afraid that the nOOdles will turn cOld, sO I hid it under the blanket tO keep it warm till yOu return. But I fOrgOt tO remind yOu 'cOs I was playing with my tOys...I am sOrry Dad..."


At that mOment, tears were starting tO run dOwn my cheeks...but I didn't want my sOn tO see his dad crying sO I dashed intO the bathrOOm and cried with the shOwer head On tO mask my cries. After that episOde, I went tOwards my sOn tO give him a tight hug and applied medicatiOn On him, while cOaxing him tO sleep.


Then, it was time tO clear up the mess On the bed. When everything was dOne and well past midnight, I passed my sOn's rOOm, and saw that he was still crying, nOt frOm the pain On his little buttOck, but frOm lOOking at the phOtOgraph Of his belOved mummy.


A year has passed since the episOde, I have tried, in this periOd, tO fOcus On giving him bOth the lOve Of his dad and mum, and tO attend tO mOst Of his needs and sOOn, he is turning seven, and will be graduating frOm kindergarten. FOrtunately, the incident did nOt leave a lasting impressiOn On his childhOOd memOries and he is still happily grOwing up.


HOwever, nOt sO lOng agO, I hit my bOy again, with much regret. This time, his kindergarten teacher called, infOrming me Of my sOn's absence frOm school. I tOOk Off early frOm wOrk and went hOme, expecting him tO explain. But he wasn't tO be fOund, sO I went arOund Our hOuse, calling Out his name and eventually fOund him Outside a statiOnery shOp, happily playing cOmputer games. I was fuming, brOught him hOme and whack the hell Out Of him. He did nOt retaliate, except tO say, 'I am sOrry, Dad'.


But after much prObing, I realized that it was a 'Talent ShOw' Organized by his schOOl and the invite is fOr every student's mummy. And that was the reasOn fOr his absence as he has nO mummy.....


Few days after the caning, my sOn came hOme tO tell me, the kindergarten has recently taught him hOw tO read and write. Since then, he has kept tO himself and stayed in his rOOm tO practice his writing, which I am sure, wOuld make my wife prOud, if she was still arOund. 'cOs he makes me prOud tOO!


Time passes by very quickly, and sOOn anOther year has passed. Its winter, and its Christmas time. Everywhere the Christmas spirit is in every passer-by...Christmas carOls and frantic shOppers....but alas, my sOn gOt intO anOther trOuble. When I was abOut tO knOck Off frOm the day's wOrk, the pOst Office called. Due tO the peak seasOn, the pOst master was alsO On an edgy mOOd. He called tO tell me that my sOn has attempted tO pOst several letters with nO addressee. AlthOugh I did make a prOmise never tO hit my sOn again, I cOuldn't help but tO hit him as I feel that this child Of mine is really beyOnd cOntrOl.


Once again, as befOre, he apOlOgized, ' I'm sOrry, Dad' and nO additiOnal reasOn tO explain. I pushed him tOwards a cOrner, went tO the pOst Office tO cOllect the letters with nO addressee and came hOme, and angrily questiOned my sOn On his prank, during this time Of the year.


His answer, amidst his sObbing, was: The letters were fOr Mummy. My eyes grew teary, but I tried tO cOntrOl my emOtiOns and cOntinued tO ask him: "But why did u pOst sO many letters, at One time?" My sOn's reply was: "I have been writing tO mummy fOr a lOng time, but each time I reach Out fOr the pOst bOx, it was tOO high fOr me, hence I was nOt able tO pOst the letters. But recently, when I went back tO the pOstbOx, I cOuld reach it and I sent it all at Once..."


After hearing this, I was lOst. LOst at nOt knOwing what tO dO, what tO say... I tOld my sOn, "SOn, mummy is in the heavenly kingdOm, sO in future, if yOu have anything tO tell her, just burn the letter and it will reach mummy. My sOn, On hearing this, was much pacified and calm, and sOOn after, he was sleeping sOundly. On prOmising that I will burn the letters On his behalf, I brOught the letters Outside, but cOuldn’t help Opening the letter befOre they turn tO ash. And One of the letters brOke my heart....


Dear Mummy,

I miss yOu sO much! TOday, there was a 'Talent ShOw' in schOOl, and the schOOl invited all mOthers fOr the shOw. But yOu are nOt arOund, sO I did nOt want tO participate as well. I did nOt tell Dad abOut it as I was afraid that Dad wOuld start tO cry and miss yOu all Over again.


Dad went arOund lOOking fOr me, but in Order tO hide my sadness, I sat in frOnt Of the cOmputer and started playing games at One of the shOps. Dad was furiOus, and he cOuldn't help it but scOlded and hit me, but I did nOt tell him the real reasOn.


Mummy, everyday I see Dad missing yOu and whenever he think Of yOu, he is sO sad and Often hide and cry in his rOOm. I think we bOth miss yOu very very much. TOO much fOr Our Own gOOd I think.


But Mummy, I am starting tO fOrget yOur face. Can yOu please appear in my dreams sO that I can see yOur face and remember you? I heard that if yOu fall asleep with the phOtOgraph Of the persOn whOm yOu miss, yOu will see the persOn in yOur dreams. But mummy, why haven't yOu appeared?


After reading the letter, I can’t stOp sObbing. 'cOs I can never replace the irreplaceable gap left behind by my wife....


FOr the females with children:

DOn't dO sO much Overtime. If yOu cannOt finish the wOrk, it must be sOme kind Of prOblems within the cOmpany, and it is nOt yOur sOle prOblem. Feedback tO yOur bOss. Endless Overtime may nOt necessary be the answer tO the prOblem. Take care Of yOur health sO that yOu can treasure and take care Of yOur little preciOus.


FOr the married men:

Drink less, smOke less, cOs nOthing can replace yOur gOOd health, nOt even business nOr clients. Try thinking this way, are yOu able tO wOrk till yOur clients are tOtally dependent On yOu? Or yOur bOss is tOtally dependent On yOu? In this sOciety, nO One is indispensable. Take care Of yOur health, sO that yOu can take care Of yOur little preciOus and yOur lOved Ones.


FOr thOse singles Out there:

Beauty lies in lOving yOurself first. With cOnfidence and lOving yOurself, yOu will see the beauty in Other things arOund yOu. YOu will be able tO wOrk better and happier. DOn't let yOur health be affected by yOur wOrk Or yOur bOss, sO nOthing matters mOre than yOur well being.


Regards,

arinTaker

13 Dicember 2009

12.14 am

return Of the arinTaker - part I

Assalamualaikum w.b.t,
Salam Kemuliaan.

Alhamdulillah, aku diberikan Oleh Allah sedikit masa dan waktu untuk kembali mengarang sepatah kata bg mengisi kekOsOng yg telah menghuni blOg ini hampir 5 bulan lamanya...

Segalanya bermula di sekitar akhir bulan Julai dimana pak ngah ku meninggal dunia (Al-Fatihah). Tarikhnya wallahualam aku x ingat ditambah pula dengan PC ku rOsak hampir 1 bulan menyebabkan aku menjadi malas untuk mengupdate blOg ku ini. Sebelum ini pernah juga aku gagahkan jari jemari untuk mengupdate. Namun setiap kali aku buka blOg, aku menjadi malas yg amat sgt. Unta padang pasir pOn xda malas mcm aku ni. Apa yg aku mampu buat hanya lah menambah kawan, tOuch up siket dan membaca cerita2 kiriman rakan2 di dlm blOg.

Namun hari ni, dikesempatan ini, bersaksikan 3 biji kipas yg asyik sedang berputar di dlm bilik ku ini... aku menggagahkan diri lantas menekan setiap biji papan kekunci PC ku ini untuk membentuk satu perkataan... dari satu perkataan menjadi satu ayat... menghasilkan sebaris kata cerita... memadah seperanggan bicara... bukan kah title blOg aku pOn berbunyi: Sedikit dakwat yang tercalit, kan ku usahakan menjadi melOdi yang indah, walaupun ianya tak semudah yang diduga, namun kan ku cuba dan terus mencuba...

Sepanjang kesepian aku dr akhir bulan Julai yg lalu...terlalu byk yg aku lalui... kini insyaAllah aku ingin kembali seaktif dulu dgn cerita2 tentang diriku dan apa2 cerita je lah yg terlintas di dalam benak fikiranku buat tatapan rakan2 ku. Harap2 masih ada yg sudi membaca dan rindukan cerita2 dr ku. hahaha...

Tidak lupa juga ucapan terima kasih kpd dua Org adik kesygan ku (Jali n D’in) krn kamu berdua lah yg hendak berblOg menyebabkan abg bangkit utk xtif semula. WalaupOn kamu berdua baru berjinak jinak di dlm dunia blOg dan masih mengharapkan tunjuk ajar dr abg. Namun abg percaya 1 hari nanti kamu berdua akn lbh advace dr abg dlm berblOg nie.

Wassalam…

arinTaker
12 Disember 2009
11.57pm

pertanyaan diri

Mati kamu!

Terkurung dalam lubang gelap,

Atau liang terang bercahaya,

Sempitnya menyeranggah tulang,

Atau luas mata memandang,

Keadaan ini ditentukan janjimu,

Yang kau lafaz sebelum rOhmu bersatu,

Dari sulbi adam.


Tahajudmu menjadi lampu,

Menerangi gelap ruang,

Quranmu menjadi sahabat,

Teman sunyi keseOrangan,

Sedekahmu menjadi mOdal,

Pahala yang kian bertambah,

Anak sOlehmu menjadi asbab,

Menampung derita diri,

Dan amalmu menjadi sukatan

Daerah mana yang layak kamu duduki???


arinTaker

2002

pasrah

Aku kaget…….

Antara percaya dengan fantasi,

Antara kenyataan dan ilusi,

Aku tergamam…….


Aku sesal…….

Antara usaha dan dOa,

Antara percubaan dan tawakal,

Aku kalah…….


Aku tewas…….

Antara kemenangan dan kemegahan,

Antara kecermelangan dan kegirangan,

Aku lemas…….


Aku gagal…….

Antara hasrat dan impian,

Antara cita – cita dan harapan,

Aku redha…….


Antara kegagalan itu,

Aku temui kemanisan iman,

Antara kekalahan itu,

Aku temui ketabahan hati,

Maha Suci – Mu, Ya Allah…….


arinTaker

2002

seOrang lelaki, sepasang kasut dan sebuah masjid

Hari itu dia terpaksa menjadi,

Manusia paling sedih dan dukacita,

Sebab kasut mahal yang baru dibeli,

Tiba – tiba dicuri Orang.


Lama dia termenung,

Memandang kubah masjid,

Lantaran tidak menyangka,

Bahawa di rumah Tuhan ini pun,

Masih terdapat pencuri.


Maka berkaki ayamlah dia berjengket,

Menahan panas dari aspal jalan raya kOta,

Untuk sampai ke sebuah kedai,

Bagi mendapatkan kasut baru.


Begitu pun sejenak,

Dia sempat berhenti serta terpegun,

Kerana di pintu lif,

Sebuah bangunan tinggi,

Tiba – tiba muncul seorang lelaki kudung,

BertOngkat dipimpin Oleh pengawal,

Menuju ke sebuah kereta mewah,

Siap dengan pemandu.


Lalu dengan spOntan,

Dia pun menjadi sangat malu,

Hingga tidak lagi berasa sedih atau menyimpan duka,

Sebab di ketika dia hanya kehilangan kasut,

Ada Orang lain yang kehilangan kaki!


arinTaker

2002

sajak daripada Orang - Orang

Aku dijadikan Orang - Orang,

Diberi pakaian seperti Orang,

Tugasku menghalau pipit di bendang.


Pipit lari Orang berasa senang,

Tapi aku tetap menjadi hamba Orang,

Beginikah aku selamanya?

Menjadi hamba demi kepentingan Orang.


arinTaker

2000

Tuesday, November 09, 2010

bukannya alasan sekadar luahan

Bukannya alasanku,
Meminta simpati,
Hanyalah satu luahan,
Dijiwa bergelOra.

Usah engkau membenci,
Memaling pandangan,
Pabila kita bertemu,
Melerai kesangsian.

Kau ingat waktu itu,
Ketika cinta bertaut,
Umpama indah mentari,
Yang menerangi samudra.

Kalau dapatku ulangi,
Detik masa yang berlalu,
Pasti tidak ku hampiri,
Segala yang menyakitkan,
Tidak sedikit pun terlintas dihati,
Inginku melukakan,
Niatku disalah ertikan.


arinTaker
1999

kawan - kawan

Kawan - kawan,

Kenapa mahu lawan,

Kita kan kawan,

Dulu sama - sama kongsi teh secawan.


Kawan - kawan,

Kenapa mahu lawan,

Orang lain maju ke depan,

Orang kita cari jalan jatuhkan kawan.


Kawan - kawan,

Bukan nak cari lawan,

Sekadar nak ingatkan,

Hati - hati dengan gunting dalam lipatan.


Kawan - kawan,

Cuba dikaji Orang tua - tua pesan,

Kawan jadi lawan,

Lawan jadi kawan.


arinTaker

2000

perjuangan belum selesai

Bangsaku bukan kecil hati dan jiwanya,

Bukankah sejak zaman berzaman mereka menjadi pelaut, pengembara,

Malah penakluk terkemuka!

Bukankah mereka sudah mengembangkan sayap,

Menjadi pedagang dan peniaga,

Selain menjadi ulama dan ilmuan terbilang.


Bukankah bangsaku pernah mengharung samudera,

Menjajah dunia yang tak dikenal,

Bukankah mereka pernah menjadi wira serantau,

Yang tidak pernah kenal erti takut dan kematian,

Dimanakah silapnya?


Hari ini, jalan ini,

Pasti semakin berliku,

Kerana masa depan,

Belum tentu menjanjikan syurga,

Bagi mereka yang lemah dan mudah kecewa.


Perjuangan kita belum selesai,

Kerana hanya yang cekal dan tabah,

Dapat membina mercu tanda,

Bangsanya yang berjaya.


Tun Dr. Mahathir

Perdana Menteri Malaysia ke-4

Friday, November 05, 2010

melayu

Melayu itu Orang yang bijaksana,

Nakalnya bersulam jenaka,

Budi bahasanya tidak terkira,

Kurang ajarnya tetap santun,

Jika menipu bersOpan,

Jika mengampu pun lembut beralas.


Melayu itu berani jika bersalah,

Takut kerana benar,

Janji simpan di perut,

Selalu pecah di mulut,

Biar mati adat,

Jangan mati anak.


Melayu di tanah semenanjung luas maknanya:

Jawa itu melayu, bugis itu melayu,

Banjar juga disebut melayu, minangkabau memang melayu,

Keturunan acheh adalah melayu,

Jakun dan sakai asli melayu,

Arab dan pakistani semua melayu,

Mamak dan malbari serap ke melayu,

Malah mualaf bertakrif melayu,

Setelah disunat anunya itu.


Dalam sejarahnya,

Melayu itu pengembara lautan,

MelOrOngkan jalur sejarah zaman,

Begitu luas daerah sempadan,

Sayangnya kini segala kehilangan.


Melayu itu kaya falsafahnya,

Kias kata bidal pusaka,

Akal budi bersulamkan daya,

Gedung akal laut bicara.


Malangnya melayu itu kuat bersOrak,

Terlalu ghairah pesta temasya,

Sedangkan kampung telah tergadai,

Sawah sejalur tinggal sejengkal,

Tanah sebidang mudah terjual.


Miski telah memiliki telaga,

Tangan masih lagi memegang tali,

Sedang Orang mencapai timba,

Maka berbuahlah pisang tiga kali,

Melayu itu masih bermimpi,

Walaupun sudah mengenal universiti,

Tapi masih berdagang di rumah sendiri.


Berkelahilah cara melayu,

Menikam dengan pantun,

Menyanggah dengan senyum,

Marahnya dengan diam,

Merendah bukan menyembah,

Meninggi bukan melOnjak.


Watak melayu menOlak permusuhan,

Setia dan sabar jadi sempadan,

Tapi jika marah tak nampak telinga,

Musuh dicari ke lubang cacing,

Tak dapat tanduk telinga dijinjing,

Maruah dan agama dihina jangan,

Hebat amuknya tak kenal lawan.


Berdamai cara melayu indah sekali,

Silaturrahim hati yang murni,

Maaf diungkap sentiasa bersahut,

Tangan dihulur segera bersambut,

Maka luka pun tidak lagi berparut.


Baiknya hati melayu itu tidak terbandingkan,

Segala yang ada sanggup diberikan,

Sehingga terciptalah sebuah kiasan:

“Dagang lalu nasi ditanakkan,

Suami pulang lapar tak makan,

Anak dipangkuan mati kebuluran.”


Bagaimanakah melayu abad ke dua puluh satu?

Masihkah tunduk tersipu – sipu?

Jangan takut melanggar pantang,

Jika pantang menghalang kemajuan,

Jangan segan menentang larangan,

Kita yakin kepada kebenaran,

Jangan malu mengucapkan keyakinan,

Kita percaya kepada keadilan.


Jadilah bangsa yang bijaksana,

Memegang tali memegang timba,

Memiliki ekOnOmi mencipta budaya,

Menjadi tuan di negara merdeka.


Pak Raden

2002

begitulah aku

Begitulah aku,
Kalau ku tahu masa depanku cerah,
Sudah kian lama aku menjadi raja,
Dizaman remaja.

Begitulah aku,
Betapa aku seOrang lelaki,
Haruskah aku, akukan semuanya itu,
Haruskah aku, agungkan semuanya itu,
Kerana aku hanyalah insan biasa.

Begitulah aku,
Kan ku tangiskan masa depanku,
Kan bahagiakah aku dimasa depan?
Ntah - ntah deritaku dimasa depan.

Entahlah …….
Yang pasti …….
Aku akan tetap lalui hari - hari muka.

Begitulah aku,
Sedikit dakwat yang tercalit,
Kan ku usahakan menjadi melOdi indah,
Walaupun ianya tak semudah yang diduga,
Namun kan ku cuba dan terus mencuba.

Begitulah aku ……. seterusnya aku …….


arinTaker
1998

Thursday, November 04, 2010

rindu

Rindu …….

Rinduku tak terhingga,

Padamu Oh! juwita,

Kini hilang dimata.


Kasih …….

Kasihku suci murni,

Padamu puspita hati,

Agar janji ditepati.


Duhai kasih kembalilah,

Daku merindu setiap masa,

Jangan kau lupa janjimu,

Padaku yang setia.


Rindu …….

Rinduku tak terhingga,

Padamu Oh! juwita,

Kini hilang dimata.


Rindu ……. Rindu ……. Rindu …….


arinTaker

1998

saat indah


me n ma lil brO (nabil fikri)


Saat indah bersamamu,

Tetap diingatanku,

Semoga terus mekar selamanya,

Selamat Hari Raya Aidilfitri,

Dariku yang mengingatimu.


Nabil Fikri

1996